You are currently viewing Osvrt na predstave 26. Međunarodnog festivala dječjeg kazališta Maslačak

Osvrt na predstave 26. Međunarodnog festivala dječjeg kazališta Maslačak

26. Međunarodni festival dječjih kazališta “Maslačak” održan je u Sisku od 9. do 12. svibnja 2024. godine. Tematska poveznica ovogodišnjeg festivala bila je žanrovska i stilska raznovrsnost kojom se odlikuje kazališni izraz mladih izvođača za mladu publiku u sadašnjem trenutku amaterskog kazališta u Hrvatskoj. Evo i zapažanja o predstavama pojedinačno:

Mala škola Kazališta – Gradsko kazalište Požega: „Tajna škola za tajne agente“
Četvrtak, 9.5.2024., Osnovna škola 22.lipnja Sisak

Predstavom Male škole kazališta GK Požega Tajna škola za tajne agente započeo je 26. Međunarodni festival dječjeg kazališta Maslačak u organizaciji Doma kulture Kristalna kocka vedrine Gradskog kazališta Sisak. Kad govorimo o školskom kazalištu ( ili školi kazališta kako je ovdje slučaj) trebamo razmišljati o procesu koji je ozbiljnim scensko-pedagoškim radom okrunjen predstavom. Brojni mladi ansambl je vrlo disciplinirano (ali ne “izdrilano”, “automatizirano”) ispunjavao scenske zadaće. Na zabavan (a to je zaista važno) način su se scenski poigrali s puno puta viđenim klišejima detektivskih, forenzičarskih ili špijunskih serijala i filmova. Odjelivši u početku govorne tumače radnje i plesne izvršitelje stvorili su zanimljivi scenski prostor koji je podupirao ritmičnost događanja. U školskom kazalištu se često događa pojava koju bismo mogli nazvati (možda malo starinski) “Kindertheatar”  odnosno to je situacija kad djeca igraju odrasle pomalo neuvjerljivo; no u ovoj predstavi (za to je vjerojatno zaslužna voditeljica Kornelija Marks) taj “nedostatak” je pretvoren u prednost jer je upotrijebljen kako bi naglasio namjeru da špijunski žanr učini smiješnim. I bilo je tu još maštovitih detalja: izbjegavanja laserskih zraka kao u “Nemogućoj misiji”, početnog strogog stava agenata kao u serijalu “Zakon i red”, povećala i teleskopa kao u svim onim forenzičarskim serijalima, tajnog praćenja, snalaženja u mraku i još ponečeg ali sve je kroz dječju igru sa scenom u ovoj scenskoj igri bilo i zabavno i smiješno. Hvala puno!

MaslaČak 02

Dramski studio Max teatra, Zaprešić: „Plašljivi tigrić“
Petak, 10. svibnja 2024., Osnovna škola Ivana Kukuljevića Sisak

Dramski studio Max teatra iz Zaprešića se na 26. Međunarodnom festivalu dječjih kazališta Maslačak predstavio maštovitom predstavom “Plašljivi tigrić” nastaloj prema tekstu Hanne Januszewske – proslavljene poljske prozne autorice, pjesnikinje, prevoditeljice i dramske spisateljice (1905 – 1980.) u režiji Marine Kostelac. Ono što je od samog početka privuklo publiku to je bila jasnoća, glasnost i izražajna čistoća scenskog govora vrlo uvjerljivog mladog šestočlanog ansambla. Tim više što je jekom opterećen prostor školskog predvorja (OŠ “22. lipnja”) postavio nimalo lagan zadatak pred glumce. Osim naslovne uloge koja je plijenila izražajnošću, svi ostali glumci igrajući razne likove su se zadivljujuće spretno scenski igrali, plesali i pjevali u ovoj poučnoj pripovjesti. Razvoj likova (posebice glavnog) koji postaje sve hrabriji kako ga natjera splet okolnosti, maštovito dočaran stilizirani svijet prašume, livade, rijeke, čitava galerija likova (od tigrova, preko majmuna, žirafi, vojnika, karavane, liječnice itd.) činili su ovu ljupku predstavu zanimljivom publici od predškolskog uzrasta do starijih učenika. Uigran ansambl pokazivao je iz scene u scenu pravu radost glumačke igre za što se zasigurno može zahvaliti voditeljici i redateljici predstave. Bajka (jer ipak je bajka… zato što ima sretan kraj) o plašljivom tigriću, ostavlja poruku da se stvarna vrlina može izboriti i sa iracionalnim, nerazumskim strahovima. Vrlo vrijedno scensko djelo, uistinu.

MaslaČak 05b

Kazališna družina „Ivana Brlić Mažuranić“, Slavonski Brod: „ANNA“ – nastala prema motivima knjige „Dnevnik Anne Frank“
petak, 10. svibnja 2024., Centar Kreativne Industrije Sisak

Kazališna družina „Ivana Brlić Mažuranić“ iz Slavonskog Broda na 26. Međunarodnom festivalu dječjih kazališta Maslačak predstavila je scenski uradak „Anna“ nastao prema knjizi „Dnevnik Anne Frank“. Ova predstava za mlađu publiku ima zanimljiv pristup predlošku jer inzistira na intimi i osebujnim promišljanjima protagonistice dočim se sveprisutna opasnost nestanka u holokaustu potiskuje u drugi plan. Na stepenicama na ulazu u prostor saznajemo suhu faktografsku osnovu vremena u kojem se predstava događa. Stilizirana scenografija koja je pojačana spretnim korištenjem sjena (praktično monokromnu projekciju) pruža još više mogućnosti da se istakne glumačka ekspresija. A tu je najveći adut ove predstave jer naslovna glumica pršti energijom kojom  s lakoćom prelazi „rampu“, bliski kontakt u skučenom prostoru samo pojačava taj dojam. Zanimljiva je i uporaba pjesme „Bella Ciao“ kao lajtmotiva predstave jer od ugođajne glazbe , preko sjetne melodije glazbene kutije (žal za izgubljenim djetinjstvom i mladošću) do potresne isprekidane prestrašene izvedbe glavne junakinje što anticipira tragičan kraj. Predstava koju svakako treba pogledati.

MaslaČak 07

Pozorište mladih Tuzle, Tuzla, Bosna i Hercegovina: Zaleđeno kraljevstvo
subota, 11.5.2024., Dom INA rafinerije Sisak

Udruženje ˝Pozorište mladih Tuzle˝, mjesto je, kako sami vole reći, sigurnog odrastanja. No tu svakako možemo dodati ne samo sigurnog, već i kreativnog. Na pozornicu 26. Festivala dječjih kazališta Maslačak predstavom ˝Zaleđeno kraljevstvo˝ donijeli su pravu čaroliju kazališta. Savršena usuglašenost od najmlađih sedmogodišnjaka do onih koji bi tek trebali uploviti  u punoljetnost, a koji su preuzeli uloge ton majstora i majstora svjetla kao i scenskih radnika i suradnika u radu s grupama  voditeljici i redateljici Amili Beširović, vladala je u svakom trenutku. Postavljanjem dobro poznate priče inspirirane animiranim filmom ˝Snježno kraljevstvo˝ o  pravoj ljubavi između dviju sestara, Elzi i Ani, i obiteljskim odnosima uopće, kroz igru i pjesmu mladi su glumci stvorili gotovo filmski dojam na sceni. Očit je to  rezultat kontinuiranog rada grupe mlađeg uzrasta Dramskog studija za djecu, mlade i odrasle Pozorišta mladih Tuzle i odlično uigranog dvojca Adnana Mujkića, dramskog pedagoga i umjetničkog voditelja i redateljice Amile Beširović. Ako je prava ljubav, ma u kom obliku bila, čarolija, ta se čarolija  itekako osjetila na sceni.

MaslaČak 10a

Baletni studio Gradskog kazališta „Zorin dom“ Karlovac: „Maca Papučarica“
subota, 11.svibnja 2024., Dom INA rafinerije Sisak

Baletni studio Gradskog kazališta Zorin dom iz Karlovca lani je s plesnom predstavom “Maca Papučarica” obilježio 70 godina rada. Sudeći po predstavama koje dolaze iz godine u godinu na Festival dječjih kazališta Maslačak možemo zaključiti vrlo uspješnih 70 godina. Svjedoči tome i predstava s kojom je kazalište iz Karlovca pristiglo i na 26. Maslačak. Basnu najpoznatije slovenske autorice dječjih priča Ele Peroci za kazališne je daske prilagodila redateljica i koreografkinja Martina Maričić pomno pazeći na svaki detalj na sceni. Vrhunski, lepršavi, bojama razigrani kostimi i savršena, potpuno iskoristiva scenografija u kojoj kućice za trenutak postaju kreveti, ormari, a krovovi poligoni za male i mlade uigrane plesače predvođene plesačicom i glumicom Lovorkom Trdin koja tako dominira na sceni da joj uistinu vjerujemo da je Mica Maca. Bravo.

MaslaČak 13

Baletni ansambl Pučkog otvorenog učilišta Kutina: „Labuđe jezero“
nedjelja, 12. svibnja 2024., Dom INA rafinerije Sisak

Kutinski baletni ansambl tamošnjeg Pučkog otvorenog učilišta svojim je baletnom predstavom ˝Labuđe jezero˝ Petra Iljiča Čajkovskog zatvorio 26. Festival dječjih kazališta Maslačak. Najpopularniji bijeli balet na svijetu, posebice Ples labudova iz drugoga čina, uistinu je uveličao tu svečanost. Skladnost, harmonija i vrhunska elegancija ono je što se vidjelo na sceni za što je zaslužan zasigurno kontinuiran rad, više od 20 godina, nekadašnje balerine HNK Zagreb, Vesne Kovačević. Izbor nježne labudice, Tesse Uroić, koja je od samih početaka u ansamblu, a koja danas i sama koreografira i vodi dio ansambla, očito je pun pogodak. Kutina je upriličila dva čina ovog baleta. Radujemo se trećem i četvrtom.

MaslaČak 23

Festivalski tim 26.Maslačka