Donosimo izvješće selektorice Dubravke Crnojević – Carić s ovogodišnje Županijske smotre kazališnih amatera u Sisku održane 28. i 29.3.2015. godine.
Dr. sc. Dubravka Crnojević-Carić
Izvješće
Smotra kazališnih amatera Sisačko-moslavačke županije
(Sisak, 28. i 29. 3. 2015)
1) Amatersko kazalište „RADOHOLIČARI“ Dvor
E MOJ ĐURO, ŠTA SADA?
Imala sam prigodu pogledati monodramu pod nazivom “E moj Đuro, šta sada?”
Tekst je duhovit, a talentirana je mlada glumica pokazala scensku toplinu i veliki glumačko-scenski potencijal. Scenografija je mogla biti jednostavnije riješena; možda bi se minimalističkim pristupom dobilo na snazi izraza. Osim toga, moglo bi se dodatno poraditi na boljem strukturiranju komada, jasnijim fragmentiranjem same uloge. Naime, uloga je od početka pa do konca predstave igrana u uskom emotivnom dijapazonu, a evidentno je da bi malo „žešćim“ radom glumica mogla otvoriti i neke nove dimenzije, tj. proširiti svoj glumački, izražajno-emotivni dijapazon. No, čestitam na ovom lijepom i toplom glumačkom uratku!
2) Kazališna skupina Češke besede Sisak
DOŽIVLJAJI DOBROG VOJAKA ŠVEJKA
Vrlo zanimljiva dramatizacija, ali i redateljska koncepcija. Riječ je o iznimno dojmljivoj predstavi koja obiluje sjajnim scenskim rješenjima. U predstavi se međusobno prožimaju sofisticirana likovnost (bjelina novina, bjelina vrećica s kojima se ide po „koricu kruha“, bjelina zavoja…), otvaraju se dubinska značenja teksta, predstava obiluje izvanredno inventivnim i dojmljivim mizanscenskim rješenjima, realizirani su odlični glumački uradci, a sve je navedeno pokazalo kako je riječ o čitanju ovog klasika na inventivan a istovremeno tankoćutan i rafiniran način.
Korske su dionice povremeno bile briljantne (mali orkestar, harmonika, govorenju u šaptu…), baš kao i duhovite mimske epizode (igra sa psom).
Osim toga, zahvaljujući preciznom i sofisticiranom redateljskom „ključu“, ovaj klasik korespondira sa suvremenim trenutkom na bolan, ali istovremeno pritajeno duhovit način.
Jedina zamjerka ide u smjeru „budnosti“ i energičnosti glumačkog ansambla. Naime, povremeno se mogao steći dojam kako su glumci uložili premalo energije da bi „prešli rampu“, te je na taj način narušena i dinamika izmjena prizora, što je vrlo važan element u ovako precizno konstruiranoj predstavi.
Moram naglasiti kako sam prilikom praćenja ove smotre imala veliku dvojbu: naime, ovo je predstava koja uistinu zaslužuje „putovati“ i dalje, na mnoge festivale i smotre, kako domaće tako i međunarodne. Konačno sam se odlučila za drugu predstavu “Majke”, baš zbog ponešto „umrtvljene“ izvedbe. Mogla sam zaključiti kako je ansambl ovog puta bio ponešto indisponiran (što je dio života svake predstave), te zbog toga iznimno žalim. U svakom slučaju, držim da ova predstava zaslužuje bogat budući život. Bio je užitak gledati ju. Velika pohvala i hvala!
3) Scena Sisak
“MAJKE”
“Majke” su ne samo dobra predstava, već i široko zamišljen projekt koji uključuje svojevrsno sociološko istraživanje, pa tako i intrigantne intervjue sa ženama iz Hrvatske. Riječ je o očito ambicioznom projektu koji tematizira poziciju mladih majki, te na taj način doprinosi pojačanoj senzibilizaciji društva u odnosu na problem koji je dugo vremena ostao zanemarenim.
Na razini scenskog uprizorenja – pokazalo se da je mladi redatelj pokazao sklonost ka intermedijalnim potezima (snimljen je i emitiran film, koji je poslužio kao intrigantan i efektan finiš predstave). Vidljiv je i dramsko-pedagoški rad s izvođačicama predstave. Glumice dobro funkcioniraju kao ekipa, predane su i posvećene problematici kojom se bave. Neki od prizora su uistinu iznimno dirljivi i odlično odigrani. Međutim, tijekom izvedbe se pokazala i određena neujednačenost pri realiziranju glumačkih zadataka. Tome se nije za čuditi, budući da glumice nemaju isti „scenski staž“: Neke su od njih uistinu tek zakoračile u svijet teatra. Imajući to na umu, povremene oscilacije u glumačkim dosezima, nisu element koji bi narušio značaj cjeline. Vjerujem da bi se moglo ponešto dotjerati i sam tekst, pomalo ga „kratiti“ na mjestima koja odudaraju od slike suvremene domaće stvarnosti (osobito dijelovi teksta koji obiluju vulgarizmima bez adekvatne psihološke podloge). Osim toga, potrebno je lektorirati zapise tj. titlove koji se emitiraju tijekom filma.
Predstava sadrži neka vrlo zanimljiva scenska rješenja (ulasci u gledalište s upaljenim svijećama, prizori koji se paralelno odvijaju, i sl.). Zanimljivo su zamišljeni i prijelazi između prizora, kao i svjetlosna rješenja. Posebno je pohvalno što su sudjelovale glumice razne životne dobi, pa tako i one vrlo mlade, koje očito rade na glumačkim vještinama te je moguće očekivati da će se njihov glumački potencijal i nadalje razvijati.
Već sam navela kako sam prilikom ove selekcije imala iznimno naglašenu dvojbu: odlučiti se za “Majke”ili pak za “Doživljaje dobrog vojaka Švejka”. Moja je odluka da upravo ova predstava ide dalje, budući da je riječ o projektu u kojeg je očito ugrađeno puno entuzijazma i predanosti, te da je riječ o pozicioniranju teatra kao mjesta potencijalne društvene promjene. Osim toga, riječ je o ekipi koja se ne bavi profesionalno teatrom pa su do sad navedene kvalitete predstave i ambicija grupe elementi koje nikako ne treba zanemariti, dapače – držim da se ovakav način rada treba trajno podržavati kako bi ubuduće sazrijevao i donio još jedan zanimljiv sloj kazališnoj zajednici Hrvatske.
4) SKD „PROSVJETA“ Pododbor Sisak
“ORDINACIJA”
Uživali smo gledajući ovu predstavu, koja obiluje duhovitim mizanscenskim rješenjima, ali i izvrsnim glumačkim kreacijama. Svi odreda igraju odlično, međusobno su dobro usklađeni, odlično se „čuju“, igraju opušteno ali precizno. Ritam predstave je izvrstan, ni u jednom trenutku izvedba ne gubi na zanimljivosti. No, ukoliko se želi više (a ova je ekipa to zaslužila!), sugeriram da se poradi i na likovnom identitetu predstave, kao i na ostalim elementima koji čine kazališnu predstavu cjelovitom (scenska glazba, svijetlo, scenografija).
Čestitam i nadam se skorom gledanju nove predstave!
5) Češka beseda Jazvenik
“STARAČKI DOM”
Za svaku je pohvalu veselje glumačke igre ovog malog tima! No, sama je priča nespretno riješena, pa su tako i uloge pomalo „nedovršene“. Kako bi se uloge zaokružile, bilo bi dobro izabrati nešto „dotjeraniji“ dramski tekst. U tom slučaju, vjerujem, ne bi bilo naglašenog padanja tempa tijekom izvedbe, dinamika bi zasigurno bila bolja, a moguće je da bi i glumci bolje usvojili tekst pa ne bi bilo potrebe za većim angažmanom šaptača. U svakom slučaju – samo naprijed!
ODABRANA PREDSTAVA:
“Majke”
Imala sam prigodu pogledati dvije iznimno dobre predstave “Doživljaji dobrog vojaka Švejka” i “Majke”. Dugo sam dvojila oko toga koju bih odabrala kao onu koja treba otići i na Festival. O svemu sam detaljno napisala o prethodnom izvješću.
Odabrana je predstava dakle predstava “Majke” budući da je riječ o inventivnom i ambiciozno zamišljenom te ostvarenom kazališnom projektu koji mijenja na dobar način krajolik hrvatskog amaterskog teatra.